املاک در قانون مدنی، در دسته اموال غیر منقول قرار می گیرند. به دلیل عدم ثبات قیمت ملک و سودآوری بالای ملک و املاک، این مقوله همواره با چالش های فراوانی روبرو بوده است.

 از جمله این چالش ها می توان به موارد مربوط به تقسیم املاک مشاع، حصول درآمد از املاک، نگهداری املاک در مقابل تعدی به آنها و کلیه موارد قانونی و حقوقی مربوط به املاک اشاره کرد. بنابراین لزوم وجود وکیل ملکی مسلط به انواع دعاوی مرتبط به ملک و املاک حائز اهمیت است.

البته اغلب اوقات منظور از ملک در نگاه مردم، زمینی است که در آن ساخت و ساز اعم از تجاری، مسکونی، صنعتی و .. صورت می گیرد. بر همین اساس، زمینی که موضوع ساختمان می باشد، دارای قواعد و مقررات حقوقی است که در روابط مردم حاکم می باشد که گهگاه تخلف از این مقررات و یا تفسیر آن ها موجب اختلافاتی بین مردم با یکدیگر و یا مردم با نهادهای عمومی می گردد. اختلافاتی که امکان دارد در خصوص عرصه ملک یا اعیانی آن و یا هر دو آن ها باشد. همچنین این دعاوی ممکن است از قرارداد و مشکلات آن سرچشمه بگیرد، دعاوی بین موجر و مستاجر نیز (که در نظام حقوقی کشور)  قوانین متعددی را داراست در زمره این دعاوی می باشد.

وکیل ملکی علاوه بر ویژگی های وکیل خوب باید در حوزه املاک متخصص باشد و بر قانون آیین دادرسی مدنی تسلط کامل داشته باشد و در حوزه حقوق خصوصی و قرارداد ها حرفه ای باشد.

به آن دسته از دعاوی حقوقی و کیفری که به نوعی موضوع آن ها املاک است دعاوی ملکی گفته می شود.

سرقفلی به زبان ساده به این معناست که صاحب ملک در ابتدای مدت اجاره مبلغی را علاوه بر ودیعه از مستاجر می گیرد که به آن مبلغ، سرقفلی گویند.

مالک سرقفلی یا حق کسب و پیشه در چه صورتی می تواند حق را به شخص دیگر انتقال دهد؟

اگر مالک سرقفلی یا حق کسب و پیشه در اجاره نامه حق انتقال به غیر را داشته باشد ، می تواند با اجاره نامه رسمی برای همان شغل یا شغل مشابه ، به دیگران انتقال دهد

ولی اگر این حق در اجاره نامه از مستاجر سلب شده باشد یا اجاره نامه ای در بین نباشد ، مستاجر می تواند با مراجعه به دادگاه تقاضای تجویز انتقال منافع به غیر نماید که بعد از صدور رای ، مستاجر جدید با همان شرایط قائم مقام مستاجر قبلی می باشدو این حکم بعد از قطعیت ۶ ماه مهلت انتقال به مستاجر بعد را دارد.

وگرنه ملغی الاثر خواهد بود ، لازم به ذکر است که مستاجر اگر بدون اجازه مالک ملک یا حکم دادگاه سرقفلی رابه غیر انتقال دهد اجاره دهنده حق درخواست تخلیه ملک را دارد و مستاجر در این صورت مستحق نصف حق و پیشه است.

ملزومات طرح دعوای رفع تصرف عدوانی چیست؟

دعوای تصرف عدوانی بدین صورت تعریف شده است که ادعای تصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیر منقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به ان مال درخواست نماید .

تصرف عدوانی

در صورتی که شخص، بدون اذن قانونی و تجویز دادگاه، نسبت به تصرف ملک شما، اقدام نماید، این عمل وی، در صورت اثبات، غصب، محسوب می شود.ممکن است شخص با علم و اطلاع نسبت به عدم مالکیت در ملکی، به نحو عدوان و غلبه، ملک دیگری را تصرف نماید.این تصرف، تصرف عدوانی نامیده می شود و ضمانت اجرای کیفری دارد